Spansk – grunnen til at jeg er her

Grunnen til at jeg bestemte meg for å reise til Mellom-Amerika i høst var primært å lære mer spansk. Jeg regner med å bruke 7-8 uker av de 10 jeg er her på undervisning, samtidig som jeg forflytter meg rundt.

Jeg valgte Guatemala fordi de er kjent for en ren og klar spanskuttale. Når jeg i tillegg leste om Antigua som er lett sted å starte med mange skoler og spanskstudenter, var valget ganske lett.

Som jeg sikkert har fått frem liker jeg Antigua utrolig godt etter bare en uke. Det er en turistifisert by, men fremdeles med særpreg og masse sjarm. På skolen har det vært lett å komme i kontakt med andre, jeg har gjort ting hver eneste dag siden jeg kom hit. Nå kom jeg nettopp hjem fra et sjokolademuseum hvor jeg hadde en veldig morsom samtale med to finske damer. Visste dere at når finner kaster opp i fylla sier de «jeg skal bare gå og snakke litt norsk»? Haha.

Tilbake til skolen. Jeg har undervisning hver dag fra 8-12. Det er faktisk mer enn nok da det er en-til-en og jeg må være aktiv hele timen. Jeg får også lekser hver dag, så det er nok å gjøre. Læreren min er virkelig den morsomste og flinkeste læreren jeg noen gang har hatt. Hun varierer undervisningen veldig så jeg aldri går lei, bruker enkle ord men også mer avanserte, og alt foregår på spansk. I dag har jeg lært uregelmessige verb jeg ikke hadde hørt før, og da forklarer hun det visuelt. Nå har jeg hatt 6 dager med undervisning, og jeg føler jeg har lært så mye. Gleder meg til skolen hver dag og vi sitter og skravler i vei som to gamle venninner. Jeg tror ikke det finnes en bedre metode for å lære spansk enn denne, i alle fall ikke for meg.

Nå skal jeg snart ut og spise middag med noen av de jeg har møtt som reiser i morgen. I helgen reiser jeg med en australsk jente jeg har møtt til Lake Atitlan, blogges på mandag!


Plaza del Parque

Én tanke på “Spansk – grunnen til at jeg er her

  1. Hei Miriam.
    Skjønner at du er ute på ei variert reise med fine opplevelser og god språklæring. Liker at du skriver godt og tar fine bilder. Høres ut som familien er en familie som tar vare på sitt midlertidige ekstra medlem.: Hilser fra Anne-Lise. Klem fra pappa.

Legg igjen en kommentar

