Image

Å reise alene som jente

Veldig mange sier jeg er tøff som reiser alene, og takk for det, men jeg ser ikke på meg selv som spesielt modig. Reisevant kanskje, å dra til Kamerun gjør deg vel forberedt på det meste, men det handler om å gjøre noe en har lyst til. Jeg ville lære mer spansk, se nye steder og det faktum at alle mine venner er flinke og flittige studenter skulle ikke stoppe meg fra å reise.

Latin-Amerika går for å være et farlig sted. Narkotika, gjenger, fattigdom, osv. Jeg husker nervøsiteten før jeg flyttet til Argentina, jeg hadde aldri vært utenfor Europa, snakket ikke et ord spansk og nå skulle jeg plutselig bo der. Jeg hadde nok ikke bestemt meg for å backpacke alene her uten å kunne litt enkel spansk. Bare å vite at en kan spørre om hjelp, hvor matbutikken er, hvor mye ting koster, det gjør det veldig mye mindre stressende.

Nå er jeg i mitt 4. land i Mellom-Amerika og har stort sett følt meg veldig trygg. Antigua var et greit sted å begynne med masse turister, ingen kalte meg rubia de 16 dagene jeg var der. I Mexico var jeg knapt alene, jeg sov min siste natt i Mexico City, men snille Line tipset meg om et hostell midt i en gågate med masse mennesker.
Da jeg kom til El Salvador var jeg mer spent, det var ikke helt planen å stoppe der, men jeg hadde et behov for å hvile etter fly og deretter 5 timers buss, 16 timer sammehengende på en buss fristet ikke. En dame på bussen virket litt bekymret for meg og var veldig hjelpsom med taxi da vi kom frem på kvelden. I San Salvador var jeg ikke så hypp på å gå rundt etter at det ble mørkt, jeg fant en lokal avis som kun rapporterte om drap og andre skumle ting. Hadde hostellet mitt hatt andre gjester ville det gjort ting enklere. Da det ikke var tilfelle så holdt jeg meg inne etter mørket.

Her i León føler jeg meg veldig trygg! Takket være Kulturstudier befinner det seg nærmere 50 nordmenn her (har hittil bare møtt Johanne jeg studerte med i Argentina, men jeg går bare og venter på å høre norsk på gata), jeg har sett en del turistpoliti og det er som vi liker å si på norsk, god stemning. Alle jeg spør om dumme ting på dårlig spansk gjør sitt beste for å hjelpe meg, og jeg møter så mye vennlighet, da jeg satte meg i sola på en kafé spurte servitøren om han skulle finne en parasol (jeg kunne jo bare flyttet meg til et bord i skyggen).

Så for å summere opp: å reise i Latin-Amerika er ikke skummelt! Når det gjelder alle problemene med narkotikavold i Mexico, de holder seg heldigvis for seg selv, det er ikke turistene de er ute etter. Det gjelder å ta forhåndsregler, som i enhver by, og det hjelper å ikke reise altfor langt utenfor allfarvei. Om du ikke kan spansk kan et intensivt kurs  på 1-2 uker gi deg grunnleggende fraser som vil hjelpe deg langt på vei. Følg magefølelsen og spør de lokale om hjelp, det er så mye fantastisk å oppleve her.


Har fortsatt ti fingre og tær!

Én tanke på “Å reise alene som jente

Legg igjen en kommentar

