Image

Trenger de nye briller, kanskje?

“The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.”
Marcel Proust

En gutt jeg har snakket med her på hostellet skal jobbe frivillig i Nicaragua, og jeg fikk lese litt i en bok han har som forteller om mange forskjellige organisasjoner som tilbyr frivillig arbeid.

En annen ting boka forteller om er hvordan det er å leve i Mellom-Amerika. Nicaragua er det fattigste landet i Mellom-Amerika, halvparten lever under fattigdomsgrensen, 1 av 5 lever på under en dollar daglig. Spansklæreren min forteller om skoleklasser med 80 elever, samme antall som jeg underviste i Kamerun. Hva gjør denne fattigdommen med Nicaragua?
Den skaper store sosiale problemer. Barnearbeid, prostitusjon, økende kriminalitet, Nicaragua har mørke sider som stort sett ikke blir eksponert for turister.


Foto Richard Bak

Mange reiser verden rundt og ser nye steder nesten hver eneste dag. De drar til områder langt unna deres eget land og lever side om side med mennesker som lever totalt forskjellige liv. Mange reisende er fullt klar over dette, og det er så fint å treffe langtidsreisende som setter av tid til å hjelpe andre. I kveld møtte jeg en arkitekt som skal til Colombia og bygge hus. Han reiser i nesten et år gjennom Sør- og Mellom-Amerika. og fant det uforsvarlig å ikke gi noe tilbake.

Jeg skulle ønske jeg hadde all verdens tid og kunne få bidra med mitt. Denne gangen har jeg dessverre ikke tid, og nøyer meg med å skrive dette innlegget. Jeg vil virkelig oppfordre andre som skal reise over lengre tid å vurdere å jobbe frivillig. Det kan være alt fra noen dager til måneder. Spansk er ikke nødvendigvis et krav, og mange programmer har heller ingen avgift du må betale.


Foto: Glen. T. Martin

Det finnes utallige organisasjoner hvor du kan få bidra. Det er derimot veldig viktig å høre med andre om organisasjonen faktisk er til å stole på. Noen enkle søk rundt om på google burde gi deg svar.

Dette er noen anbefalte organisasjoner:
http://projectbonafide.com/
http://www.casas-de-la-esperanza.org/
http://www.nph.org/
http://www.thenesttrust.org.uk/communities.html

Jeg vil derimot ikke si at å jobbe frivillig nødvendigvis letter samvittigheten din hvis det er det du er ute etter. For min del har jeg bare blitt mer klar over hvor urettferdig og frustrerende verden er. Ikke at det er en dum ting å få litt perspektiver og ta et steg eller fem ut av den komfortable tilværelsen du kjenner. Jeg syns det burde vært obligatorisk.

Legg igjen en kommentar

