Image

Mariposa

Jeg husker det tok ganske lang tid før jeg lærte ordet Mariposa (det var faktisk i Nygårdshaugs bok «Mengele Zoo»), men det er kanskje favorittordet mitt på spansk. Det betyr sommerfugl for de som ikke vet det.

Nå er jeg på Escuela de Mariposa, og jeg storkoser meg. Som eneste gjest bor jeg i en hytte midt i jungelen, mens de andre gjestene bor på hotellet, hvor jeg har spanskundervisning og får 3 måltider om dagen. Om natten blir det så kaldt at jeg har sovet med superundertøyet mitt fra topp til tå. Både hunder og katter løper rundt, de er alle behagelig feite og har blitt reddet fra et liv på gata, i tillegg til 4 apekatter, diverse eksotiske fugler og høner, mange høner. Beina mine er så spist opp av mygg at jeg faktisk gleder meg litt til å komme tilbake til vinter-Norge.

Det som er så fantastisk med å være her er blandingen av mennesker, felles måltider og at de pengene jeg betaler for å være her går til prosjekter i nærområdet. I går fikk jeg for eksempel være med på åpningen av en butikk som skal selge bruktklær. Eieren er en alenemor og Mariposa har hjulpet henne med midler til å starte opp. Vi kom med kake og kamera og i dag fikk vi høre at det ble solgt klær for over 200 kr (og det er mye penger her). Vi dro også opp til «La Concha» for å se på et annet prosjekt, nemlig en leir for nicaruganske barn. Prosjektet er ikke åpnet enda, men det så veldig bra ut med fine bygninger.

Mariposa har frivillige som jobber her i flere måneder av gangen og de bor alle i vertsfamilier. Vi som bor på selve hotellet (og i mitt tilfelle den noe billigere hytta) er spanskstudenter. Jeg er yngst og den eneste i 20-årene, men det gjør ingenting. Det er så kult å snakke med mennesker som har levd både dobbelt så lenge og tre ganger så lenge som meg. Litt tilfeldig er alle de andre amerikanere og de er heldigvis av den typen hvor en kan spøke med landet deres!

I morgen blir det ridetur og fri fra spanskundervisningen, mandag og tirsdag mer spansk og onsdag skal jeg hjem. Tiden går så fort, det er allerede en måned siden jeg var i Mexico. Jeg tror det blir veldig kaldt å komme hjem, men jeg gleder meg til god og sterk kaffe!

Me gusta mi casa

3 tanker på “Mariposa

Legg igjen en kommentar

