Mariposa y nos vemos

Mariposa Spanish School var mitt siste stoppested. En liten fin skole i jungelen 45 min unna Masaya. Det meste var en kontrast til tidligere: maten var vegetarisk og sunn, klimaet relativt kjølig så jeg sov med superundertøy og jeg fikk være den som oversatte da vi dro på tur da jeg faktisk var en av de som kunne mest spansk, ny erfaring. Det var så fint å ikke måtte tenke seg i hjel for å formulere korrekte setninger. Språk er gøy når det endelig løsner!

Det var også utrolig koselig med 3 felles måltider hver dag. Å reise alene har mange fordeler, men i blant blir en lei av å spise alene. Her snakket alle sammen og det er definitivt det aller beste for meg når jeg reiser; å treffe nye, interessante og ikke minst annerledes mennesker fra meg selv. Kan jo nevnte stikkord som flyvertinne, pensjonert lærer, IT-konsulent for det amerikanske militæret, en lege som skulle lære spanske medisinuttrykk, en bonde fra Kansas og alle de fine frivillige som mente de var født av hippieforeldre og ikke helt klarte å riste det av seg.

Untitled-36
4 apekatter ble reddet fra svartebørsen som små babyer. Da de ble håndföret kunne de ikke slippes fri og de har nå vært 6 år på Mariposa.

Untitled-37
Et av Mariposas seneste prosjekter var å hjelpe en alenemor med å starte opp en butikk for brukte klær! Det siste jeg hørte er at det gikk over all forventning.

Untitled-38
Utsikt fra et av de andre prosjektene, en leir for Nicaruganske skolebarn.

Untitled-39

Untitled-40
En av de 20 hundene som levde et svært godt liv hos Mariposa etter et liv på gata. Det er så altfor mange løshunder i Mellom-Amerika og selv om mange gir dem middagsrestene sine er de fremdeles kjempetynne.

Untitled-42
Klasserommet mitt! Fint og eksotisk med hundretusener av mygg.

Untitled-43
Nicaragua har et variert landskap med høye temperaturer, men også kjøligere daler som her.

Untitled-41

Og med dette har jeg vist høydepunkter fra turen min! Det har vært kjempefint, jeg lærte mer spansk enn jeg forventet og det å reise alene har ikke bydd på noen problemer. Det er en luksus å kunne bestemme selv og man kommer i kontakt med så mye rare mennesker. For meg var Nicaragua et høydepunkt og jeg skal definitivt tilbake en dag, helst til den karibiske siden med hvite sandstrender.

I midten av januar er Australia neste stopp og jeg kommer nok til å fortsette bloggingen da. Følg med! Det er mulig å abbonnere på oppdateringer ved å klikke på lenken under verdenskartet til høyre, da får du en mail når jeg har skrevet et nytt innlegg.

Én tanke på “Mariposa y nos vemos

  1. Veldig moro å lese og se dette innlegget også, Miriam! Du er god til både å fotografere og skrive! Skal du bruke denne bloggen når du drar til Australia også, eller oppretter du en ny? Vil gjerne få ta del i dine opplevelser i bilder og ord når du er der også!🙂 Må du kose deg med jul og nyttår!🙂

Legg igjen en kommentar

