Hong Kong

Hong Kong er en kul by! Og sammen med to gode venninner ble det enda bedre. Jeg kan starte med å fortelle at vi bodde på legendariske «Chunking Mansions» som er en eneste stor bygning med hosteller i midten, altså null vinduer. Vi fikk 2,5 seng til 3 mennesker, et bad hvor du kunne dusje over doen og «lukke» skyvedøra og enten halvveis krepere av mangel på oksygen eller bli forkjøla av airconditionen. Med andre ord var vi lite på rommet!

Bilder fra de første dagene

Untitled-45

Untitled-46

Untitled-47

Untitled-48

Untitled-49

Untitled-50

Noe av det morsomme med Hong Kong er hvor latterlig rent det er. Litt av svaret ligger i at en f. eks får 500 dollar i bot (3500 norske kroner) for å spise eller drikke på metroen! Dårlig nytt for kaffegretne pendlere, men så rent og pent da gitt.

Untitled-55

Untitled-57

Untitled-54

Untitled-56

Untitled-58

Untitled-59

Vi tok båten over til Hong Kong Island og hoppet på en turistbuss. Kanskje fikk ikke alle like mye ut av det (som en sovende Heidi eller lettere døsig Miriam).

Vi måtte jo dra til The Peak, som er en utkikkspost over Hong Kong (tenk Fløyen eller Holmenkollen og gang det med tusen). Vi beregnet bra og fikk klarvær! En så kul opplevelse som gjorde at jeg nok en gang måtte klype meg i armen over alt det fantastiske jeg har fått sett her i verden.

Untitled-63

Untitled-66

Untitled-64  Untitled-62

Untitled-60

Så dro vi ut til Lantau Island for å se på verdens største Buddha! Det var også en utrolig opplevelse. Det var faktisk ganske få vestlige turister der, så jeg merket at en del asiatere rettet kameraene mot oss også. Skiltet jeg fant gav meg en liten pekepinn på at det var et stykke igjen til Australia, legg merke til at det bare er 2000 km mer til London.

Untitled-67

Untitled-69

Untitled-70

Untitled-71

Untitled-72

Untitled-73

Untitled-74

Untitled-75

Nå har jeg vært i Sydney i 1,5 døgn og jeg har blitt syk av jetlag. Det vil si at jeg har veldig vondt i hodet, liten appetitt og føler meg generelt sett ikke på topp. Heldigvis trenger jeg ikke stresse, skal være på dette hostellet til tirsdag og gidder absolutt ikke ha dårlig samvittighet for manglende sightseeing – det har jeg nok tid til senere! Flyturen var absolutt ikke så kul med dårlig service og mye mer betaling for overvekt enn jeg hadde regnet med, men jeg kom i alle fall frem. Kunne forresten ha hamstret masse lakris og makrell i tomat, de sjekket ikke kofferten min i det hele tatt. Hint-hint til dere som planlegger å besøke meg.

Så langt har jeg fått spist litt på et par kafeér, snakket med de tre koreanerne jeg deler rom med og forstått at australsk aksent er ganske vanskelig. Men det går seg nok til! Regner med å skrive et nytt innlegg om en 3-4 dager. Håper dere ikke fryser bort hjemme! Her er det veldig behagelig med 20 grader, dagen før jeg kom var det over 40.

Én tanke på “Hong Kong

  1. Utrooolig stilige bilder du har tatt fra Hong Kong! Ser ordentlig «stappa» ut med bygninger, og du får det sååå godt fram også! Her snakker vi STOR-BY! Moro å lese om alt du opplevde, og den utkikksplassen var jo helt utrolig!!! Verdens største Buddha må også ha vært spennende å se!

    Håper du kommer deg etter jetlaget etterhvert, og at du finner igjen formen! 🙂 Det kommer seg nok…. 😀

    Gleder meg til flere innlegg…!!! :-)))

    Skal hilse masse fra pappa! 😀

Legg igjen en kommentar

