1 uke (av ca 80)

Nå har 1 av ca 80 uker jeg skal være her i Sydney passert! Neida, jeg teller ikke ned. Etter å ha tatt det så mye med ro som mulig (har jo besøkt kaffebarer og slikt da, det viktigste først) har jeg overkommet jetlag og en saftig forkjølelse, kombinert med dotter i ørene. Jeg prøver å venne meg til venstrekjøringen, som faktisk ikke er så lett. Leste en artikkel i Aftenposten om en turist som ble påkjørt og drept av en dobbeltdekker i London, jeg prøver å ikke etterfølge det.

Å komme til et helt nytt land – og kontinent, er både likt og ulikt da jeg kom til Argentina og Kamerun. Den største forskjellen er vel at jeg ikke blir sett på som en selvlysende giraff (Kamerun) og kan nå forstå det som blir sagt rundt meg (jeg flyttet til Argentina hvor få snakket engelsk og jeg kunne ikke ingenting spansk). Likhetene er at jeg ikke forstår hva de forskjellige sedlene og myntene er uten å studere dem mens køen bak meg vokser, jeg forstår ikke alle de rare uttrykkene og blir overrasket over å se så mange jobbkledde mennesker ute av kontoret i 2-tiden, det er visst vanlig med lunsjpause rundt den tiden for ingen begynner på jobb før 9. Har hørt rykter om at jeg kommer aldri til å ha en forelesning før 10, men at det er fullt mulig jeg har undervisningen på kvelden. Må vel justere meg litt.

2013-01-24 14.35.45
Royal Botanical Gardens, en stor og kjempefin park man kan gå igjennom før man kommer til Operahuset

Jeg har begynt husjakten. En kan definitivt si at kunnskap er makt, det er enorme forskjeller i pris i de forskjellige områdene. Er det en ting Sydney har så er det mange bydeler, og store avstander og det lønner seg å vite hvor en faktisk har råd til å bo. Motsatt av Oslo er indre vest de billigeste områdene og øst de dyreste. Det er til tider latterlig å se på annonser hvor du får dele rom med 3 andre og betale 4000 kr i måneden, mens du kan ha ditt eget rom for noen hundrelapper mer i en annen bydel.
Så langt har jeg sett ett rom og jeg brukte to timer dør-til-dør ettersom jeg bor i Manly hvor jeg først går 20 min før jeg tar en ferje som bruker en halvtime. Det likevel veldig fint å bo midlertidig i Manly, jeg går ned til stranden på et kvarter og har fått shoppet på salg i en av de mange surfebutikkene her. I dag dro jeg til akvariet og sammen med alle kidsa fikk jeg se pingviner bli matet. Det finnes faktisk ville pingviner her! Har enda ikke sett noen (de er den minste pingvinrasen), men jeg ser ekstra godt etter.

I morgen har jeg to visninger, det har faktisk vært litt vanskelig å finne kollektiv da det er mer vanlig å leie ut et rom i en leilighet man selv bor i. Det er nok mange som bor i studentboligene, men med husleie på minst 7000 kr i måneden er det helt uaktuelt. I tillegg er australiere 17 år når de begynner på universitetet, ’nuff said. Foreløpig kan det derfor se ut som jeg kommer til å bo med enten en eller to personer. Vi får se, jeg er i alle fall spent på de to i morgen.

2013-01-24 14.39.29

Jeg begynner å merke at jeg liker Sydney mye bedre nå enn da jeg først kom. Allerede da innså jeg at å være såpass syk helt sikkert gjorde en del med inntrykket og jeg minnet meg selv på at det ikke er kjærlighet ved første blikk når en ankommer Oslo heller. Transporttilbudet er dårlige enn forventet av en by med 4 millioner innbyggere, det er sannsynlig at jeg må bo både dyrt og dårlig, men jeg tror uansett at Sydney og jeg skal bli ganske gode venner og finne på masse morsomt sammen.
Jeg gleder meg til de resterende 80 ukene.

2013-01-24 16.03.56
Fra båten og hjem rusler jeg langs en sti og har havutsikt nesten hele veien og det er muligheter for å spotte pingvin!

Én tanke på “1 uke (av ca 80)

  1. Høres ut som du er i ferd med å finne deg mer og mer til rette der nede, Miriam, og det er fint å se. Nytt sted, andre måter å gøre ting på, «slang» på språket, annen inndeling ift. boliger, priser etc, og andre måter å bo på er nok naturlig å måtte læres/finnes ut av. Synes du har funnet ut av mye på bare ei uke! Du er flink, Miriam! Sjekker ut, finner ut, søker og sanker svar.🙂 Lykke til i boligjakten!🙂

Legg igjen en kommentar

