Å dra til Kamerun

For et år siden dro jeg til Kamerun for å jobbe frivillig i to måneder. Jeg visste virkelig ingenting om hvordan det ville bli, så jeg bestemte meg for å stille med et åpent sinn. I ettkant har jeg fått flere mail fra andre som har tenkt på at de kunne tenke seg å gjøre det samme. Jeg ble også intevjuet av den engelskspråklige avisen på Blindern, The Moose.
Et år går fort, men det kan være litt enklere å se tilbake på det nå enn da jeg nettopp var kommet hjem. La oss begynne med at Kamerun er et annerledes land enn noe i Europa. Kamerun er Afrika sies det. Du kan dra på safari eller en vingård i Sør-Afrika, du kan dra til de hvite strendene og turiste deg rundt på Zanzibar, men det er kanskje ikke den måten du virkelig får oppleve Afrika på. Å bo med en kameruner, å være kun med kamerunere (+ en brasilianer og italiener, men de så jeg ikke daglig) hver dag i to måneder, det vil gi deg en helt annen opplevelse. For det første blir man fort ydmyk og egentlig ganske flau over hvor godt man har det. Du lærer at vann faktisk ikke er en selvfølge. FN skal i 2013 ha mer fokus på vannmangel, noe som er ganske fjernt for de fleste i Norge. I Kamerun hadde jeg ikke dusj og vannet mitt kom fra en kran utenfor annenhver dag, halv 5 om morgenen. Noen ganger kom det ikke vann før noen timer senere, og da var en ikke hjemme.

Untitled-2

Untitled-3

Hvordan var det å være to måneder i Kamerun? På tross av manglende matutvalg, menn som mente jeg helst skulle holde kjeft og smile pent og gjennomsnittlig 5 timer søvn hver natt, å være i Kamerun var helt fantastisk. Jeg har vært en del steder og blitt tatt godt i mot som turist, men her var jeg ikke bare turist og fikk god service på en restaurant, jeg fikk middag servert hjemme hos menneskene jeg møtte. Jeg fikk lære om deres liv og de utfordringene de møtte.

Untitled-6

Det aller beste var barna. Jeg hadde nabounger som kom løpende etter meg hver eneste morgen for å high-five. Elevene ville lære alt de kunne og holdt meg fast da jeg sa dette var siste gangen jeg kom. At jeg fikk snakke med 700 unge om et tema jeg mener er uhyre viktig, at jeg lærte å sette pris på hvor jeg kommer fra og se hvor tilfeldig livet kan være, det prøver jeg i høyeste grad å huske på daglig.

Untitled-4
Enkle hjem

Untitled-5
Skal det være litt fisk til middag?

Selvfølgelig vil jeg anbefale å reise ut og jobbe frivillig. Aiesec vil jeg og anbefale, med gode samarbeidspartnere og masse spennende muligheter. Det er nesten bare din egen fantasi som setter grenser. Men man må være åpen og godta meninger langt unna dine egne. Jeg er ikke religiøs av meg, men jeg har fått en annen forståelse for det, jeg er villig til å akseptere andres menigner og forhåpentligvis kan de i alle fall prøve å akseptere min. Det er provoserende å høre homofili bli omtalt som en sykdom og at det er synd på meg som er 23 år og ugift, men jeg tror en lærer mye av å innse at vi kan ikke alle være enige, men vi kan leve side om side på denne jorda likevel.

Untitled-1

Untitled-7

Untitled-8

Untitled-9

Untitled-10

Untitled-11
Et av klasserommene mine, dette var en liten klasse med rundt 40 elever

Én tanke på “Å dra til Kamerun

  1. Hei hei! hvor i Kamerun var du?
    Var selv i Kamerun i fjor, gjennom studie! En av de beste opplevelsene jeg har hatt!

Legg igjen en kommentar

