Orienteringsuke

Eller hvordan jeg skal oversette det.. på engelsk «orientation week», og fadderuke blir litt feil da jeg foreløpig ikke har snakket med noen av de jeg skal studere med. Traff riktignok en danske som også skal studere journalistikk, men ikke master.

Mandag troppet jeg opp på skolen for å høre velkomsttaler og mye informasjon. I 2,5 time satt jeg og fikk det ene etter det andre pepret inn. Vi hadde en liten rundtur rundt noe av skolen og spiste til slutt 25 kroners lunsj i Chinatown, før jeg dro på nok et møte for internasjonale studenter. Jeg har nå lært forskjellen på en exchange student og international student, sistnevnte tittel gjør du deg fortjent til ved å ta hele graden din ved UTS.
Dagen etter skulle jeg friske opp akademisk skriving og hvordan man får noe ut av seminargruppene. Jeg er så heldig at skolen min har masse tilbud om hjelp til studenter, språkvask av oppgaver og ekstra veiledning i vanskelige emner blant annet. Det er jo definitivt en overgang å skulle studere på engelsk, spesielt når jeg studerer et kommunikasjonsstudie hvor det er veldig viktig å kunne formulere seg! Jeg traff igjen Jeannie, en tysk jente som bor her med familien sin, og vi hang sammen mellom slagene (var tilsammen 8,5 time på skolen, så ble litt dødtid innimellom).

I dag har jeg gått til skolen for første gang, absolutt overkommelig med ca en halvtime, spesielt når månedskort koster 1000 kr. Fikk bekreftet at skolepengene faktisk er registrert betalt og at jeg i morgen får satt opp timeplan. Er redd jeg får kveldsforelesninger 19-21 tre kvelder i uka, krysser fingrene for at jeg slipper det! Skal også få studentkort så kan endelig bruke det til rabatter på museumer og melde meg inn i treningssenteret.

Hvis noen lurer på været kan si det har vært overraskende kaldt og regnfullt de siste 10 dagene. Da jeg dro på Bondi for første gang på søndag skyet det over og blåste så kraftig at jeg frøs uten genser. Har brukt bukser mer enn du skulle tro. Er virkelig synd på meg altså, dro hit for 25+ og sol hver dag, jo! Neida, det er faktisk litt deilig med vekslende vær, slipper å svette vekk hver dag.

Hva er det her for noe, ikke sol i Australia? Den brune klossen litt til venstre er skolen min.


Iskaffe i syltetøysglass

Legg igjen en kommentar

