Kvinner bestemmer over fjernkontrollen?

Som tidligere skrevet har jeg tenkt å skrive noe litt mer enn «dagbok» her, og jeg begynner med denne kronikken som omhandler kvinners makt over tv-en og kulturen i Norge. Jeg må først si at jeg ikke en gang helt kunne forstå poenget bak dette og leste kronikken flere ganger. Allerede første linje provoserer meg ved å si at kvinner ikke klarte å gi seg selv stemmerett i 1913. Det fantes mange kvinner som demonstrerte og egne bevegelser som samlet inn over 270 000 underskrifter for stemmerett for kvinner. Nå var ikke jeg tilstede i 1913, men jeg er overbevist om at en sterk kvinnebevegelse i Norge førte til at vi ble et av de første landene i verden hvor kvinner fikk stemmerett. At det måtte to menn for å få politisk handling til å skje betyr ikke at kvinnene ikke var en drivkraft og del av dette.

Det som provoserer meg videre med denne kronikken er at kvinners smak blir framstilt som mindre verdt. Kvinner står for annonseinntekter, ergo blir det «kvinne-tv» og det fører til «Skal vi danse» og andre myke programmer. Det blir påstått at kvinner er mindre interessert i utenriksnyheter og økonomistoff, det viser undersøkelser (og ingen referanser til disse undersøkelsene nevnes). Jeg er så lei av å bli generalisert. Selv har jeg vært med i en politisk studentorganisasjon hvor man prøver å skaffe oppmerksomhet rundt utdanningsforhold i Sør, og her er 85% av medlemmene jenter. Det betyr ikke at gutter ikke er engasjert, jeg vil bare få frem at det ikke virker riktig å skrive at kvinner er mindre interessert i visse nyhetsområder, og i alle fall ikke uten noen kilde på dette.

Ok, så Norge og Sverige har de minst maskuline kulturene i verden. Igjen syns jeg det blir framstilt som en feminin kultur er noe negativt. Samtidig blir jeg forvirret når kronikkforfatterne skriver at feminine kulturer har mindre vold, er tryggere og har jevnere fordeling av goder, det er da bare positivt? Hva er det som er poenget med denne kronikken? Hvorfor er kommentarfeltet dominert av menn som er lei av maskuline damer og metroseksuelle menn og som ikke ønsker en feminin kultur? Er det virkelig sånn at folk tror om en er feminin er det feil å være mann, for det er forbeholdt kvinner? At en feminin lederstil er noe kvinner har, men ikke menn?

Jeg mener det er veldig viktig å huske på at feminine og maskuline tendenser handler om mye mer enn kjønn, det trenger faktisk ikke handle om kjønn i det hele tatt. Hvis feminine tendenser blir fremstilt som noe negativt og kvinners feil, da mener jeg man må stoppe opp og tenke litt. En mann kan ha en feminin lederstil, mens en kvinne kan fremstå som en mer maskulin sjef. Mediene tjener kanskje mer på disse såkalte «kvinnesakene» med økte annonseinntekter, men spar meg for utsagnet om at det er fordi kvinner ønsker «Skal vi danse» i stedet for gode nyhetsinnslag. Jeg vil i alle fall ikke bli generalisert av tre menn som påstår kvinner selv ikke klarte å få stemmerett for 100 år siden. Er ganske sikker på at det også sitter en del menn der ute og klikker på artikler som omhandler Tone Damlis vakre ansikt, og ikke bare kvinner.

4 tanker på “Kvinner bestemmer over fjernkontrollen?

  1. Enig i at jeg ikke helt fikk taket på hva som var poenget med den kronikken til Eia&co, og den første påstanden om stemmeretten var hvertfall ikke veien å få med seg kvinnene på lag videre inn i teksten. Liker kommentarene dine, da. Og liker generelt skandinavisk kultur også, så det er bare å kjøre på. Man är inte gay bare för att man spoonar med sina kompisar.

  2. Så sant, så sant! Kunne ikke vært mer enig, kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsene deres. Eia er morsom, men han må gjerne holde seg unna den offentlige debatten..

    • Dette er jo faktisk litt morsomt noen måneder etterpå, Sigrid Bonde Tusvik klarte jo å få de til å innrømme at dette var litt ut på viddene. Bra du ikke kjenner deg igjen i beskrivelsene, det tror jeg de færreste norske kvinner faktisk gjør.

Legg igjen en kommentar

