Orienteringsuke slutt

Nå er alle informasjonsmøter, sosiale happenings og informasjonsmennesker kledd i oransje i forbindelse med orienteringsuka slutt. Dette har ikke vært som en norsk fadderuke og jeg skal innrømme det har vært ganske overveldende til tider. Jeg går på et universitet med over 35 000 studenter, Uib har til sammenligning under 15 000. Ettersom man ikke får en egen gruppe her, ikke har en fadder og alt sosialt opplegg er basert på at du skal troppe opp på skolen og mingle med de 300 andre som også er der, så har det vært ganske vanskelig å faktisk bli kjent med folk. Jeg har ikke truffet en eneste masterstudent i journalistikk, så jeg må rett og slett bare si hei til alle jeg ser på forelesning tror jeg.

Det er ikke det at jeg graver meg ned og tror jeg ikke skal få noen venner, jeg har jo truffet mange hyggelige mennesker og det er flere klubber jeg kan tenke meg å bli aktiv i. Jeg bare syns det blir for dumt at alt sosialt er basert på mingling. Problemet med mingling er at du sier hei til et stort antall mennesker, og selv om jeg er god på ansikter husker jeg virkelig ikke alle jeg har møtt, det blir for overfladisk. I går var det den store O-fest som markerer slutten på hele O-uka og da hadde jeg ikke noe valg enn å troppe opp alene, som faktisk kan være veldig skummelt. Jeg har kanskje reist rundt alene i verden, men jeg har ikke hatt for vane å gå på utesteder alene og det er en ny opplevelse. Heldigvis gikk det ganske greit når jeg sa hei til en gruppe som viste seg å være kjempekoselige mennesker. Vi hadde det veldig gøy sammen og jeg hadde ganske flaks med at jeg fant dem. Og det er dette jeg syns blir litt feil, at O-uka skal bli basert på om du har flaks og sier hei til de riktige menneskene!

Jeg er også sikker på at det finnes mange nye studenter som i likhet med meg ikke kjenner noen, og derfor dropper de sosiale arrangementene fordi det er for skummelt. Det syns jeg er helt forståelig, men også veldig synd.

Nei, norsk fadderuke, kanskje har du et dårlig rykte på deg med høy alkoholføring, men du er søren meg god på å få folk til å bli kjent med medstudenter så de faktisk har en del de kjenner før forelesningene begynner. Tror jeg må melde meg inn i en klubb eller tre. Får i alle fall norske venner via Ansa, det er jo noe det og!

Legg igjen en kommentar

