Regn, tutorials, TV2-bloopers

Jeg har hatt en uke med full undervisning og det har vært kjempegøy! Journalistikkstudiet er praktisk med stor p, det er jo bare utrolig bra! På tirsdager har jeg «research and reporting» som går ut på hvordan en skal gå frem for å finne, lage og fortelle historier. Allerede neste uke begynner vi å lage repotasjer fra nærmiljøet med minst 2 kilder vi kan sitere. Det er litt utfordrende for meg som ikke en gang vet hva lokalavisa heter, men jeg prøver å holde øyne og ører åpne. Onsdager og fredager har jeg et superpraktisk fag som jeg selv vil kalle det, «storytelling with sound and image». Vi lærer å bruke filmkameraer og redigere, og neste uke skal vi to-og-to begynne å jobbe med et to minutters innslag. Første time bestod av å se forskjellige nyhetsreportasjer og kommentere dem og leksene var å henge på youtube (hvor jeg endte opp med å se på tv2-bloppers, ganske morsomt).

Torsdager er det et teoretisk fag enkelt kalt «journalism studies», faktisk en liten lettelse med et fag hvor jeg «bare» må lese. Likevel var ikke timen tørr, vi hadde en engelsk dame som foreleser, hun ble fra seg av begeistring over at jeg var fra Norge og vi begynte å snakke om feminisme i journalistikken. Traff også en fransk jente med norsk kjæreste.

Så jeg er rett og slett utrolig fornøyd med valg av skole. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men jeg har hørt at det kan bli litt vel mye teori, og det er i alle fall ikke et problem her. Kan virkelig se for meg hvor mye jeg vil lære etter 3 semestre. Det blir veldig hektisk med innleveringer ukentlig og bratt læringskurve, men det er jo da en får mye igjen for det.

De eneste negative tingene er at jeg ikke er australsk og kan lite om kultur, politikere, merkelige uttrykk og forskjellene på avisene. Prøver hardt å lese The Guardian istedet for Aftenposten, vanskelig å venne seg av med det. I den ene klassen var jeg den eneste internasjonale studenten, litt overraskende når UTS har over 40% internasjonale studenter.

Det har regnet kjempekraftig her i to dager. Når det først begynner er det mye mer vind enn jeg har opplevd i Norge. Togene ble stanset i går, skal ikke være greit! Har blitt ganske forkjøla etter at regnskuren kom og jeg stod i en shorts og tskjorte som jeg pleier. I tillegg er det aircondition inne på skolen som gjør rommene litt for kalde. Må begynne å ta med meg genser hver dag.


Biblioteket bak tårnet, 5 etasjer med litt for kald aircon


Chinatown er rett ved skolen

Én tanke på “Regn, tutorials, TV2-bloopers

Legg igjen en kommentar

