Hurra for feminisme

I anledning kvinnedagen tenkte jeg å skrive litt rundt noe jeg syns er veldig leit – at feminisme i dag for mange er forbundet med noe negativt. Jeg blir oppriktig lei meg av å høre/lese folk si hvor lei de er av alt dette «maset» og at feminister er mannehatere. Blir også oppgitt når det blir sagt at det ikke lenger er noe poeng i å være feminist.

Hvorfor er det negativt å være feminist? Jeg tror mye forskjellige definisjoner og oppfatninger er årsaken her. For meg kan en feminist være både en gutt eller en jente, selvfølgelig. For det handler ikke om at menn er slemme og at jenter burde få goder kun fordi de er jenter – det handler om at alle skal ha de samme mulighetene til å gjøre det de vil og bli behandlet med respekt. Så enkelt er det for meg. En feminist vil ha likestilling blant kjønnene, jeg ønsker ikke mer eller mindre.

Og det er greit å ikke blande kjønn i enkelte sporter, for det er forskjell på en mann og en kvinne. Mannen er fysisk sterkere og derfor er det helt greit å separere kjønn når det er en fysisk konkurranse. Derimot syns jeg Spellemannsprisen er et fint eksempel, etter at Susanne Sundfør nektet å være i kategorien «beste kvinnelige artist» og trakk seg fra nominasjonen, er Spellemannsprisen nå blitt kjønnsnøytral. Helt topp, takk Sundfør for å nekte å være noe annet enn det hun er – en artist, som tilfeldigvis også er en kvinne.

Så hvorfor syns jeg det er viktig å være feminist? Det betyr ikke at jeg syns jenter er bedre enn gutter eller mer verdt, jeg syns kjønn ikke skal være så viktig. Jeg syns det er kjipt at noen ting er «gutteting» og andre ting er «jenteting». Jeg drikker whiskey, men jeg går også i kjoler. Jeg løfter vekter på treningssenteret, men jeg lakker også neglene mine. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg syns argumenter basert på kjønn skal taes opp, jeg syns dobbeltstandarder er håpløst og jeg syns en skal få gjøre det en vil uten at noen syns det blir feil grunnet kjønn.

Vi har kommet enormt langt her i landet, men det er ingen grunn til å gi opp likestillingen. Alle skal tjene det samme hvis det utfører samme arbeid, skjellsord basert på kjønn må tas mye mer opp og hadde det vært opp til meg hadde det blitt noen samtaler om dette allerede på barneskolen.

For mer lesing om femnisme vil jeg anbefale fantatiske Kval&Actionfilm og spesielt denne teksten

Hurra for alle kvinner og menn!

Legg igjen en kommentar

