Multikulturell by

For å komme inn på UTS måtte jeg skrive et motivasjonsbrev, og ettersom jeg ikke jobbet eller gjorde noe annet spesielt nyttig rundt den tiden, brukte jeg lang tid på det. Blant annet skrev jeg at jeg ønsket å bo i Sydney fordi det er en multikulturell by. En kan gjerne tro Australia er et vestlig land, og det kan forsåvidt stemme, men jeg syns likevel det er en stor forskjell ved at så mange i Australia ikke kommer herfra (ja, det er mye immigranter i Europa, men jeg snakket omtrent ikke med en eneste utvekslingselev i løpet av mine 2,5 år på Uib).

I dag begynte jeg skoledagen med å jobbe med en presentasjon sammen med en jente fra Oman. Selvfølgelig måtte jeg spørre om alt jeg lurte på, som ikke er rent lite, og jeg kan fortelle dere at dere kan fint besøke Oman uten å dekke til hodet. Bikini er akseptert på stranda, kanskje er det en fordel å ikke gå med et kort skjørt (men hvor er vel det en fordel?), men Oman er absolutt ikke et sted en skal være redd for å reise til. Jeg har stående invitasjon hvis noen vil bli med senere.

Senere hadde jeg undervisning og ettersom sensur/regulering av media er kanskje det jeg syns er aller mest spennende i hele journalistikken kan du tro gutten fra Kina ikke fikk sitte i fred. Han ville diskutere pensumslitteratur, jeg ville vite når han egentlig fant ut hva Facebook var. Svaret er at han ikke hadde hørt om det før han kom til Australia som 20-åring. Han fortalte videre at foreldrene ikke kan besøke han ettersom de jobber i politikken (med andre ord sitter på informasjon om regimet som helst ikke skal forlate landet) og det kun er presidenten som kan gi de tillatelse til å reise ut av Kina. Jøsses land, jeg har ingen grunn til å klage, som vanlig.

Tror jeg skal ha som mål å snakke med så mange nasjonaliteter som mulig i løpet av semesteret, det er jo alltid noe nytt å lære! Klarer ikke å fatte hva folk har i mot multikulturelle samfunn.

Ellers kan denne uken oppsummeres med feber i to dager, innlevering av første oppgave to dager for sent, lange dager for å ta igjen det tapte, drilling i intervjuteknikk, sjokkerende kunnskap om Rupert Murdochs innflytelse i mediaverden, planken 1minx3 uten å krepere og fine solnedganger.

Legg igjen en kommentar

