Forventning om jobb?

Hvis man snakker med media/kommunikasjonstudenter er temaet jobb  noe en ofte ikke ser spesielt lyst på. Det virker som mange studenter prøver å være realistiske til tiden etter universitetet. Norge trenger realister og lærere i følge statistikken, likevel utdannes flere enn noensinne innen mediafag. Hvor er logikken?

Vel, realfag er ikke aktuelt for meg som falt av mattevogna som 12-åring. Jeg kunne kanskje blitt lærer. Hvis jeg ville. Problemet er at jeg faktisk ikke vil, å være det i perioder tror jeg hadde gått fint, og jeg utelukker ikke vikarjobbing om halvannet år, men jeg vil ikke ha en yrkeskarriere som lærer. Jeg syns det er utrolig flott med de som underviser i 40 år, men jeg tror ikke jeg selv orker det. Å være lærer er gøy, men det er og veldig utfordrende.

Jeg har gått for journalistikkstudier og mange spør meg «Å, så du skal bli journalist?» Det er litt vanskelig å si kontant ja til det, tenk om jeg ikke får jobb som journalist? Selvfølgelig er det jo det jeg håper på, men jeg prøver å være åpen for andre inngangsporter og muligheter. F. eks informasjonsmedarbeider, webansvarlig, kommunikasjonsmedarbeider, etc. Norge er et lite land og jeg vet ikke om jeg vil flytte til Finnmark for å få en journalistjobb. I alle fall ser jeg svært positivt på økende bruk at kommunikasjon i arbeidslivet – se bare på hvordan kunnskapsdepartementet prøver å rekrutere folk til lærerutdanningen. Unge mennesker har en sterk kompetanse når det gjelder bruk av sosiale medier og data generelt og jeg håper det kan være noe som gjør det enklere å få sin første jobb.

Jeg har troen på at en får en jobb til slutt, så lenge en klarer å stå på og holde ut med midlertidige og urelevante jobber mens en søker. Jeg er glad for at jeg har turt å satse på det jeg vil, selv om det innebærer en usikker fremtid så vet jeg at jeg forhåpentligvis vil få en jobb jeg vil trives med – selv om det kan ta tid.

2 tanker på “Forventning om jobb?

  1. Jeg lever i samme tro som deg Miriam, at om vi jobber hardt nok, så skal vi få den jobben vi vil ha, og en vi vil trives med. Jeg synes det er helt toppers å lese bloggen din, og synes du er råtøff som tar studiet du tar, og at du tar det så langt ifra Norge. Jeg skulle gjerne kommet og besøkt deg down under, men tiden strekker kun til neste sommer (og da er du vel kanskje reist tilbake hjem?). Kos deg videre!

    • Hei Mathilde! Håper alt er bra med deg, du skal vel snart hjem fra Tanzania nå? Hehe, har sett at du har fulgt med via «landstatistikken» som viser sidevisninger fra diverse land, kjenner ikke så mange andre i Tanzania.

      Jeg blir her til neste (norske) sommer, så du må jo gjerne komme neste påske! 😉 (ikke at jeg har påskeferie, men det er en annen sak)

Legg igjen en kommentar

