Påske?

Påsken er litt annerledes i år. Ok, i fjor tilbragte jeg den i Barcelona, men da var jeg i alle fall klar over at det var påske, nå har jeg knapt lagt merke til det, fredager og mandager har jeg stort sett undervisningsfri uansett. Året før var jeg i Argentina og jeg husker fortvilelse over NRK-krim som ikke ville streame, men at Lines påskejakt skrudde stemningen på plass igjen. Approppo jakt, på onsdag satt jeg på biblioteket og leste da en stemme over høytaleren begynte å snakke. Det siste jeg fikk med meg var «Happy hunting!» og jeg merket litt frysninger da det minnet meg veldig om Hunger Games! Det dreide seg visst om påskeegg gjemt rundt på biblioteket. Dessverre hadde jeg ikke tid til å begynne å lete.

Ellers må jeg bare fortelle om forelesningen på torsdag. Vi fikk besøk av en mann som hadde jobbet som krigskorrespondent i Vietnam, Øst-Timor, Indonesia og flere steder. Det var virkelig sterke ting å få høre, og spesielt om utviklingen som skjer med f. eks «outsourcing of danger» som betyr at mange medier betaler lokalbefolkningen for å løpe ut i farlige soner for å gi dem videomateriale, mye billigere enn å sende en journalist ned dit, ikke minst med tanke på forsikringen. Det var også interessant å bli fortalt hvor mye vi ikke får se i dag i forhold til under Vietnam-krigen. I dag kan du se bilder av døde mennesker, men ofte på avstand og kroppsdelene rundt dem vil være fjernet fordi tv-kanalene ikke vil vise for rystende bilder rett etter middagen (med tanke på små barn som kanskje ser det syns jeg det er helt fair, men utviklingen er interessant). Det er også ekstremt farlig å være korrespodent i konfliktområder i dag fordi våpnene er helt annerledes. Han fortalte helt alvorlig om hvordan du i Vietnam fikk en kule i armen og ble bandasjert og det var greit, mens i dag vil du fort få en kule i armen som ødelegger så mye innvendig at du fort blør i hjel. Han la også mye vekt på de psykiske skadene som kommer i etterkant og med det romantiserte han ikke akkurat livet som korrespondent. Vi gikk en halvtime på overtid (og da var klokka blitt nesten 6 på ettermidagen) fordi vi måtte stille spørsmål om Syria og andre ting som ikke er så lett å forstå. Kanskje den beste forelesningen jeg har hatt.

Og nå har jeg reddet tilværelsen med å finne ordentlige grove knekkebrød, brød nytter ikke her fordi det blir tørt/muggent av varmen og ikke så digg som matpakke etter noen timer, men nå skal det bli saker! Jeg kan og rapportere at høsten virkelig begynner å snike på, i dag brukte jeg bukser. Egentlig ganske deilig når det er så kald aircondition på skolen.

Legg igjen en kommentar

