Studievaner i Sydney

Her kommer jeg med perspektivene mine igjen.

Jeg går postgraduate (master) her og de aller fleste jeg studerer med begynte å jobbe når de var ferdig med bacheloren sin. De som studerer postgraduate har ofte et ønske om å skifte retning og få en bredere kompetanse, eller et ønske om en bedre/mer relevant jobb. Det som er interessant er hvor få av dem som studerer heltid. Hvorfor? Fordi skolepengene er høyere på postgraduate-nivå og de bor gjerne ikke hjemme lenger da de ofte er over 25 år. De må rett og slett jobbe en god del ved siden av skolen.

Jeg har sikkert nevnt hvor dyrt det er i Sydney. Dyrere enn New York, London og Oslo. Transport koster dobbelt så mye som i Oslo, å betale under 5000 kr for et rom i et kollektiv (med lav standard) regnes som heldig. Det som ofte er vanlig er å ta to fag (20 studiepoeng) og jobbe heltid. Med sene forelesninger er dette mulig.

Så har du nordmennene med Lånekassa i lomma. Nei, det er ikke noe luksusliv, men det er mulig å ikke jobbe ved siden av skolen. 8000 i reisestipend hvert semester hjelper definitivt, i hvert fall når en ikke drar hjem og kan spe de 8000 utover seks måneder. Jeg har merket hvor mye mer tid jeg har til å bruke på skolearbeid enn de jeg studerer med, og at jeg kan konsentrere meg om skolen og ikke alt mulig annet.

Å være heltidsstudent føles som et privilegium. Så langt jeg klarer vil jeg prøve å ikke jobbe ved siden av skolen, med internships som et unntak fordi det er relevant og et stort pluss for å få en jobb en vakker dag. Dette er jo kanskje det siste jeg tar av utdanning, jeg betaler mye skolepenger for å gå her og jeg vil få utnyttet det så mye jeg kan. Forhåpentligvis sitter jeg igjen med et stort læringsutbytte.

Mens jeg snakker om utdanning, jeg anbefaler http://www.dn.no/talent/ for mange bra tips og bloggene er veldig interessante, spesielt Maria som studerer ved et muslimsk eliteuniversitet som første vestlige student.

Legg igjen en kommentar

