Valg av ord

Er det én ting jeg må dra frem som noe viktig jeg har lært i løpet av tiden jeg har studert journalistikk, så er det hvordan en ordlegger seg. Ofte når en skal presentere en nyhet har en begrenset med plass, og man må virkelig få sagt mest mulig på minst mulig plass. Men minst like viktig er det å kunne holde seg objektiv. F. eks er det ingen grunn til å nevne rase hvis det ikke har noe for seg i en nyhetssak.

Akkurat nå prøver jeg å finne forskningsmateriale for å belyse hvordan veldig mange nyhetskanaler ikke klarer å formidle nyheter så objektivt som de burde med tanke på etnisitet. Leste i dag om hvordan amerikanske medier fremstiller terrorister/massemordere, og du kan banne på det er en stor forskjell om vedkommende er kristen og hvit, eller svart og muslim. Det skremmende med dette er at det former underbevisstheten vår, jeg vil påstå mye mer enn vi aner. Se på hvordan mange tror islam og islamisme er det samme, ordleggingen rundt krigen mot terror etter 9/11 0g kommentarfelt så fulle av rasisme at jeg ofte ikke klarer lese dem.

Jeg har en jente i klassen min fra Romania, jeg trenger vel ikke utdype hvordan hun føler det når folk spør hvor hun er fra, men hun sa lignende ting som kan leses i denne artikkelen.

Å være helt objektiv blir påstått å være umulig, men det betyr ikke at man ikke bør strebe etter det i størst mulig grad.

Legg igjen en kommentar

