Det handler om respekt

Jeg har fått reist en del, vært i ulike jobbsituasjoner og generelt sett hatt litt forskjellige roller. Variasjonen i hvor mye respekt jeg har følt jeg har hatt har vært stor.

Hvitt menneske i Kamerun = aldri følt meg mer som kongen på haugen, som selvfølgelig er ganske trist
Blond jente i Latin-Amerika = en del morsomme bemerkninger, men til tider altfor mye og noen ganger ikke gøy
Ung vikarlærer = vanskelig å få respekt fra bråkete gutter
Ung journalistspire = lite respekt fra andre kameramenn som er 20 år eldre og ikke vil at du skal være der
Ung jente generelt = god service fra baristaer og servicemennesker, men utsatt for bemerkninger fra fulle menn

Selvfølgelig er dette en grov generalisering. Jeg syns bare det er bra å reflektere over hvilken rolle en har og hvordan en eventuelt kan endre det. Jeg vurderer å ta et TV-fag til høsten ettersom journalistikken blir mer og mer digitalisert. Samtidig vet jeg at tv-bransjen er mannsdominert og kan være rimelig tøff for kvinner, senest i helga fikk jeg oppleve det med kameramenn som absolutt ikke behandlet meg med respekt.

Jeg er heller ikke så naiv at jeg tror en får automatisk respekt ved å være god i jobben sin. Hvis en opplever manglende respekt på arbeidsplassen må en stå opp for seg selv og si høyt at dette ikke er ok. Hvis en får støtte er jo det fint, men hva hvis en ikke får det? Jeg har tenkt å snakke litt med min kvinnelige lærer i tv-faget jeg har hatt nå, hun har jobbet 20 år for noen av Australias største nyhetskanaler og har sikkert litt å fortelle.

Uansett så håper jeg nytutdannede, og helt sikkert kompetente nye arbeidstakere, forstår at en fortjener like mye respekt som de som har arbeidserfaring lenger enn du har levd. Jeg håper og en forstår at en har en kompetanse å komme med selv om en gjør noe nytt, alle har ulik erfaring som man kan dra nytte av.

2 tanker på “Det handler om respekt

  1. Dette innlegget gav virkelig litt perspektiv! Jeg er imponert over hvor flink du er til å se ting «utenfra», at det varierer så mye hvordan du blir sett/grad av respekt du får, avhengig av situasjonen. Å stå opp for seg selv er viktig ja, uansett hvor du er i verden, og uansett hvor ung/gammel du er:-)

Legg igjen en kommentar

