Jenters flokkmentalitet

Nå leste jeg nettopp om at jenter må velge mer IT-fag når de skal velge utdannelse og «Jenter må tørre å ta et annet valg enn bestevenninnene. De må slutte å være flokkdyr, mener nettverksspesialist

Ok. Jeg kan være helt enig i at IT er et fagfelt som får lite oppmerksomhet i forhold til andre realistutdanninger og at det er mange gode jobbmuligheter der. Selv har jeg ikke studert IT og jeg kan ikke komme med kvalifiserte meninger, men jeg har et inntrykk av at det fort kan bli litt vel mye tid foran dataen og lite interaksjon med andre mennesker. Jeg er ikke glad i å generalisere kjønn, men jenter vil ofte ha en jobb hvor de omgås mennesker i høy grad.

Jeg reagerer på uttalelsen om at jenter er flokkdyr. Ja, mange jenter studerer for å bli sykepleiere og lærer, men det trenger faktisk Norge i høy grad. Det er fantastisk at folk velger sykepleie når de kunne valgt andre utdanninger som ville gitt de et helt annet lønnsnivå. For en del handler det om mye mer enn lønn. Jeg har valgt journalistikk og ikke PR fordi jeg tror PR for meg ville blitt helt feil (med mindre jeg gjør PR for en NGO kanskje). Det er også mange, mange jenter som studerer realfag nå. At jenter velger det samme som «bestevenninnene» (for et håpløst ordvalg) kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i, jeg vet knapt om noen som har studert det samme med venninner på samme skole.

Hvis en ønsker flere jenter i IT-bransjen må en snakke med dem før de søker høyere utdanning. Allerede i 10. klasse har de fleste begynt å tenke på hva de skal bli og videregående står for tur. Ta dere en tur dit og snakk med jentene, men prøv å unngå frasen «Dere må slutte å være flokkdyr». Som sagt liker jeg ikke å generalisere kjønn, men jeg klarer ikke dy meg: Jenter i Norge framstår for meg som mye mer selvstendige enn gutter. De får bedre karakterer, hjelper mer til hjemme og reiser mer på utveksling, både på videregående og når de tar høyere utdanning. Så spar meg for flokkmentaliteten og at jenter ikke tenker selvstendig.

Et eksempel på kule jenter, det har ikke slått meg før i senere tid hvor mye bra tekster denne gruppa har om selvstendige jenter!

2 tanker på “Jenters flokkmentalitet

Legg igjen en kommentar

