Å gi til tiggere

Dette blir skrevet i lys av debatten rundt et tiggeforbud i Norge. Jeg forstår ikke hvor medmenneskeligheten blir av. Hvis en skal nekte mennesker å tigge må det finnes en garanti for at de kan få hjelp og ikke bare blir jaget rundt av politiet. Jeg blir kvalm av de som sier det er så himla plagsomt og forstyrrende med mennesker som tigger. Hvordan i all verden påvirker det din hverdag negativt at andre spør om penger? For min egen del gir det meg dårlig samvittighet overfor hvor godt jeg har det, men jeg ville aldri ønsket et forbud for at jeg skulle slippe å se andre i nød.

Senest i dag kom en dame bort til meg, hun var ganske sliten og jeg kunne se hvor desperat hun var da hun kom og snakket med meg. Jeg gir av og til tiggere, men aldri spesielt mye og i dag hadde jeg ikke småmynter.

I alle fall får jeg alltid dårlig samvittighet. Det er ikke min feil at folk er hjemløse eller ikke har råd til mat, men det er jo forsåvidt ikke min fortjeneste at jeg har det så bra som jeg har det heller. Til en viss grad ja, jeg er jo ingen misbruker eller noe sånt, men at jeg f. eks er født i Norge og dermed egentlig har vunnet i lotto er jo helt tilfeldig.

Jeg skal ikke komme med en moralpreken eller noe sånt. Det burde være opp til enhver hvem/hva de ønsker å hjelpe og jeg forstår at med mange tiggere er det vanskelig å hele tiden skulle gi. Ikke vet man hva pengene går til heller og hvis en tror vedkommende skal bruke det på rus er det et dilemma.

Det er vanskelig å skrive dette uten å nevne romfolket i Norge. Selvfølgelig ser jeg at det er et problem med økende kriminalitet og jeg har ofte tenkt at det er vanskelig å vite om noen av dem er ofre for menneskehandel, men en må se romfolk som mennesker og individer, ikke som en gruppe kriminelle som utnytter Norge. At romfolket er et stort problem for den vanlige borger i Oslo, det ser jeg ikke. Vil du ikke gi så går du bare videre. Syns du trekkspill-musikken er plagsom? Plugg inn ipoden og skru opp volumet, det er ikke verre enn det. Men husk at romfolk eller ikke, alle er mennesker og noen ble dessverre ikke født med sølvskje i munnen. Plager det deg at noen faktisk tjener en god del på å tigge? Sett deg ned med et pappkrus selv da vel, ingen nekter deg det – enn så lenge.

Hvis du er en av dem som ønsker et forbud fordi da har du mindre å irritere deg over når du går nedover Karl Johan, da syns jeg du skal spørre deg selv hvor mye innsikt du har i andres livssituasjon.

Legg igjen en kommentar

