Minuspoeng til NRK

NRK bruker en politimann i en annen intervjusammenheng enn avtalt på forhånd, og radioredaktør Line Gevelt Andersen ved NRK Tyholt forsvarer det med «Når et innslag er sendt i NRK, ser jeg ikke noe prinsipielt galt i å bruke det i andre programmer, så sant man tydeliggjør for publikum hva som faktisk skjer. Det gjorde vi i dette tilfellet.»

Jeg kan ikke en gang forestille meg hva min lærer hadde sagt om jeg intervjuet noen og brukte det i en helt annen sammenheng uten å informere intervjuobjektet mitt (informere er heller ikke nok, jeg måtte ha spurt om tillatelse). Om det attpåtil fremstilte intervjuobjektet i et dårlig lys blir det enda mer uprofesjonelt. Jeg hadde strøket, jeg hadde brutt de etiske kodene jeg fikk i skriftlig form første dagen min på UTS, og jeg hadde sannsynligvis blitt spurt om det er journalistikk jeg faktisk vil jobbe med, for det der er ikke journalistikk.

Ikke greit, NRK.

Legg igjen en kommentar

