Ukeslutt 5

Lærerne på skolen min snakker ganske fra levra, de har jo tross alt vært journalister lenger enn jeg har levd og gidder ikke pakke ting inn. Radiolæreren vår har vært ganske så ærlig om ting og det har faktisk vært slitsomt å aldri føle idéen en sitter med er bra nok. Vår første oppgave var å lage et 3 minuters nyhetsinnslag om en aktuell nyhet. Når jeg sier aktuell nyhet betyr det at vi må finne noe aktuelt og finne en å snakke med som kan fortelle oss noe nytt. Og det viste seg å ikke være så lett. Fristen er i morgen og da jeg satt i timen på onsdag kunne jeg ikke forstå hvordan dette skulle skje på mindre enn en uke (vi må jo redigere i etterkant og jeg har aldri gjort dette før).

Det ble til at jeg fikk tak i generalsekretæren i fagforeningen for høyere utdannelse og fikk henne til å kommentere en protest de hadde et par dager før i forhold til budsjettet regjeringen la frem. Fikk spurt om et par ting jeg ikke hadde sett i mediene og brukte så HELE helga på å redigere det ned til 3 minutter med så knirkefrie overganger som jeg klarte å få til (å kutte midt i en setning og sakse det inn i en annen uten at en hører det er klippet er ikke lett). Jeg håper virkelig læreren min syns det er aktuelt nok til å ikke stryke meg, til nå har hun ikke vært fornøyd med en eneste idé over 30 elever har presentert for henne. Og det verste er at jeg må finne en ny sak som skal leveres om to uker og jeg har så mye annet som skal inn før det. 18 innleveringer/presentasjoner på 14 uker, og norske arbeidsgivere tror Australia er et lett sted å få graden sin?

Men uansett, intervjuet ble overstått torsdag og jeg ville feire 17. mai fredag, så da ble det fri! Tog i Sydneys hovedgate eskortert av politiet, fin korpsmusikk, middag og vin med ANSA på kvelden. Det føltes egentlig ikke helt som 17. mai, men.

Heldigvis er det «Sydney Writer’s festival» denne uka! Ingen andre enn Knausgård skal snakke, til og med to ganger fordi den første eventen ble utsolgt. Det gleder jeg meg til, selv om jeg selvfølgelig har en skoleoppgave relatert til dette og så tror jeg at jeg skal klare å kose meg.

17. mai:

Untitled-117
Korpset spilte nasjonalsangen i Hyde park

Untitled-114
Fint høstvær

Untitled-115

Untitled-116
Å bli eskortert av politiet var ganske gøy

Legg igjen en kommentar

