Mat for hjernen

Jeg har sett veldig mye tv-journalistikk de siste månedene. Det var overveldende å komme ned hit og være eneste internasjonale student i den ene klassen min og vite så lite om Australia. Å lese er fint det, men det kan til tider bli vanskelig å virkelig gå inn i dyben på ting ved å scrolle rundt på nettaviser.

Derfor begynte jeg å se mye på dokumentarer tilgjengelig på australske nettsider. Ikke bare hjalp det for å lære om ting på en mer morsom måte og se hvordan erfarne reportere intervjuer, jeg har begynt å se visuelt på en helt ny måte.

Jeg vet ikke hvor mye som er tilgjengelig i Norge, NRK har jo ganske heavy restriksjoner på hva som kan streames fra utlandet (men foreløpig får jeg med meg Nytt på Nytt), men jeg legger uansett ved noen linker.

Dette minner meg og på noe annet jeg har tenkt veldig mye på, hvor mye vi hele tiden skal konsumere. Jeg har begynt å heller se en dokumentar som varer i en time enn masse nyhetsklipp. Jeg gidder ikke oppdatere aftenposten.no fem ganger daglig i tilfelle noe skulle skje og jeg prøver å være mye mindre på sosiale medier. Man kan gjøre så mye annet nyttig med tiden sin (i tillegg har jeg hatt mye mindre tid med lange skoledager, hyppig trening og en by med store avstander). Vil derfor oppfordre til å tenke litt over hvordan en bruker tiden sin når det gjelder medier og internett.

Anbefalte dokumentarer under fra Four Corners, et anerkjent dokumentarprogram her i Australia. Jeg tror de virker i Norge, men det er umulig for meg å si.

Punch drunk
Denne dokumentaren fikk jeg meg til å faktisk syns det er helt greit med restriksjonene vi har i Norge angående vinmonopol og ølsalg. Jeg hadde aldri trodd alkoholkulturen her var så ille som både dokumentaren viser og som jeg selv har sett (jeg bor i et område i Sydney med veldig mange barer tett i tett). Her kan du kjøpe alkohol på liqour stores som finnes overalt. I tillegg er det rasende billig, fullt mulig å finne vin til under 30 kr, noe som ikke stemmer overens med prisnivået her i det hele tatt.

Lance and the truth
Jeg liker å tro det beste om folk, men Armstrong er ikke noe annet enn en feiging som lyver så han selv tror det.

Gina Rinehart – The power of one
Denne dama hadde jeg ikke hørt om før jeg kom hit, men hun er verdens rikeste kvinne – og sannsynligvis verdens rikeste menneske om ikke altfor lenge. Hun har 15% av aksjene i Fairfax media (som eier en rekke av de største mediene i Australia) og prøver hardt å få en plass i styret som gir stor innflytelse over mediene i Australia. Hun har foreløpig ikke lykkes fordi hun nektet å signere på at redaktører fikk publiseringsfrihet. Journalister i Australia er både rasende og redde, hun har allerede saksøkt en (høyt respektert) journalist som har skrevet en biografi om henne. Nevnte jeg at hun har fire barn hvorav kun en av dem er på talefot med henne?

No advantage
En annen ting jeg ikke var klar over før jeg kom hit er hvor horribel hele asylsøkersituasjonen er. Vi har snakket mye om det i journaliststudier og australierne der er flaue over regjeringen. Det verste er at med en sannsynligvis ny statsminister etter valget vil det ikke bli bedre, men heller verre. Sterk dokumentar.

Neste uke kommer et program hvor jeg var med som publikum. Hvis man faktisk kan spotte meg litt skal jeg poste link! Jeg ble plassert ved siden av paneldeltagerne, så det er godt mulig.

Legg igjen en kommentar

