Hallo!

Siden sist har jeg vært hjemme i Oslo og både jobbet og hatt ferie, og nå er jeg plutselig tilbake i Sydney og skolen begynner om 5 dager.

På veien ned stoppet jeg i Singapore i 10 timer og tok en tur ut av flyplassen. Der var det lørdag kveld og altfor mange mennesker for meg som ikke hadde sovet noe på flyturen ned (min vanlige dose med rødvin til flymaten hjalp ikke denne gangen). Likevel klarte jeg å få med meg tre fine klesplagg til prisen av 60 kr, spise en ikke så god sandwich og ha en lengre samtale med en hjemløs fyr som sov på flyplassen.

Jeg flyr så billig jeg kan og dermed blir det gjerne med lavprisselskap ála Ryanair. Flyet fra Singapore til Sydney var med Scoot, et helt greit selskap, men du må f. Eks betale for å få noe mat eller vann eller noe som helst å putte i kjeften. Dette er selvsagt massivt overpriset og gir deg gjerne mye luft i magen, ikke så digg på en 9 timers flytur. Jeg kjøpte med meg noe mat selv fra flyplassen og tenkte det var smart å ikke spise det før jeg var på flyet, det var ganske mange timer igjen. Da jeg fornøyd setter tennene mine i måltidet jeg har spart på, kommer en flyvertinne umiddelbart bort og sier det ikke er tillatt med medbragt mat.  Unnskyld meg, er vi på en restaurant her?

Som vanlig gjorde jeg som jeg fikk beskjed om, i situasjoner som dette skulle jeg ønske jeg kunne gi litt mer faen, men jeg er dessverre godt oppdratt. Kan røpe at det endte opp med at jeg smuglet med meg herremåltidet inn på do, definitivt ikke en gourmetopplevelse.

Men vel fremme har ting gått adskillig mye bedre! Jeg så ikke frem til hostellivet, aner ikke hvor mange døgn jeg egentlig har tilbragt på dorms det siste året, men jeg har truffet så koselige jenter her. Hun ene er tysk utvekslingsstudent og vi har både gått på visninger sammen og gjort litt turistting, kjempekoselig. Møtte også hennes engelske venninne som skal være her et helt år.

I tillegg har jeg fått et sted å bo! Ja, ting går kjapt her, men har jammen meg brukt mye tid på det og. Mandag stod jeg opp før 8 og gikk rett på Australias svar på Finn.no for å pløye markedet. Mange telefoner og tekstmeldinger senere hadde jeg ordnet tre visninger og tre dagen etter. I dag tidlig ble jeg tilbudt et av de jeg gjerne ville ha, kjempefornøyd! Skal bo med en australsk jente og en kanadisk gutt og flytter i løpet av et par dager. Vi har stue og kjøkken, en bakhage og jeg kan gå til skolen på et kvarter. Det ble litt dyrt, men nå har jeg ikke bodd permanent et sted på to og et halvt år, så jeg vil virkelig bo et sted jeg føler er et hjem.

Ellers har jeg møtt min danske venninne Lena og kjæresten hennes Jesper som snart skal reise, vært på et utrolig bra museum og kost meg med å være i Sydney igjen. Det er litt kaldt, men våren kommer om tre-fire uker.

Bilder får vente til jeg har bedre internett enn her på hostellet.

Én tanke på “Hallo!

Legg igjen en kommentar

