Folket har talt

En blå-blå regjering var ikke det jeg ønsket meg, men som journalist skal jeg definitivt stille meg nøytral. Min jobb er å fortelle hva som skjer, stort sett via kilder og det er det. Derfor må jeg bruke denne bloggen til å lufte meg og meningene mine litt!

Pga tidsforskjellen ble det litt vanskelig å følge med på valget. Våknet opp og sjekket nettavisene og skjønte ganske kjapt hvor det bar hen. Arbeiderpartiet er fortsatt størst, men når Høyre velger å samarbeide med Frp hjelper det lite. Selvfølgelig er jeg ganske skuffa, men det er flere ting som ikke er overraskende med et regjeringsskifte.

Jens har styrt i 8 år nå, og det er for mange nok.

Tendensen med  bli mer borgelig er vi ikke alene om. Rundt om i Europa blir vi stadig blåere. Å sikre en sterk økonomi ser ut til å være et velbrukt argument.

Selv må jeg si jeg syns det er veldig trist hvis lavere skatter og kanskje en strengere innvandringspolitikk er noen av grunnene til at folk ønsker et skifte. Å være en del av et sosialdemokrati er noe jeg har vært veldig stolt av. Det er så mange her nede som reagerer med å si «Åh, Skandinavia! Der har dere en helt annen måte å tenke på.»

Jeg er redd for en økende privatisering (spesielt av eldreomsorg, for det går så stikk i mot alt jeg tror på når det gjelder velferdsstaten), karakterer i barneskolen, strengere innvandringspolitikk og idiotisk retorikk fra Frp. Jeg er redd millardærene i Norge endelig har fått lønn for strevet, og at vi får en regjering som skal representere de rikes interesser.
Men, jeg ser noen veldig positive ting med valgkampen. Som tallene er nå, så har Frp mistet 12 mandater og Venstre har fått 7 nye. Lysbakken har kanskje endelig skjønt hvorfor de har mistet så mange velgere og for å si det sånn; det skal godt gjøres å ikke komme sterkere tilbake for dem.

Legg igjen en kommentar

