Vær forsiktig når du sykler

Etter å ha hørt/sett tre sykkeulykker på halvannen dag er jeg virkelig glad hjelm er påbudt her.

Nr 1. var en ulykke jeg så i går. En fyr lå på bakken i et lyskryss, sykkelen fem meter unna og ambulansen hadde nettopp kommet. Han fikk oksygentilførsel og det så rett og slett ikke bra ut. Måtte google i dag og se om det var noen nyheter om det, men jeg fant ingenting. Sier kanskje litt om hvor vanlig sykkelulykker er her.

Nr. 2 var en venn av han ene jeg bor med. Hun hadde klart å kræsje i en stolpe og brakk fingeren så ille at hun må operere den. Gøy å gå med gips her i flere uker når det er varmt og klamt.

Nr. 3 banket på døra mi tidligere i kveld. En dame hadde vært involvert i en ulykke tidligere i dag. Hun hadde åpnet bildøren og truffet en syklist så han landet med munnen først i asfalten. Han traff bilen så kraftig at hun ikke kunne lukke døra. Hun lurte dermed på om hun kunne parkere i oppkjørselen vår over natten så det ikke var så tydelig at døren var åpen. Til informasjon hadde det gått «ganske» greit med han, men han ble og hentet av ambulanse.

Det var jo og en fyr som skadet seg rett utenfor døra vår den første uka jeg bodde her. Stakkaren landet på skulderen som gikk ut av ledd, men den poppet tilbake igjen mens vi snakket. Jeg fulgte han hjem ettersom han ikke bodde langt unna og jeg var redd han skulle svime av på veien. Det gikk og bra.

Mangel på sykkelveier har gjort at jeg går til skolen hver dag. Selv om jeg har en sykkel og har både byttet dekk og kjøpt inn lys, så foretrekker jeg å gå. Sydney sammenlignes med Los Angeles i den forstand at det er ekstremt vanlig å kjøre bil her. Jeg har en seksfelts vei utenfor skolen som konstant er full av trafikk. Å sykle på fortau er vanskelig når det er såpass mange som går rundt i sentrum.

Istedet har jeg tatt beina fatt. Det er kanskje like greit.

Legg igjen en kommentar

