Hvorfor det ble radio

Journaliststudenter i dag har et stort fortrinn om de har teknisk kompetanse og kan gjøre multimediajournalistikk. Skolen min er tett tilknyttet bransjen (såvidt jeg vet jobber nesten alle av mine lærere fremdeles for ABC og andre store medieorganisasjoner) og vet hva som blir etterspurt.

Derfor er et av de obligatoriske innføringsfagene «Storytelling with sound and image», som jeg fullførte forrige semester. 2/3 er TV og 1/3 er radio. En kan kalle det er kræsjkurs og jeg har aldri i mitt liv hatt en så bratt læringskurve. Sammen med en medelev produserte jeg en nyhetshistorie om Vest-Sydney. Det tok oss flere uker, vi filmet rundt 7 forskjellige ganger rundt i Sydney.

Da TV endelig var ferdig var det bare tre korte uker med radio før semesteret var over. Jeg hadde ingen særlig interesse av det, jeg hadde brukt semesteret mitt på å se på timesvis med dokumentarer på australsk nett-tv og så for meg at jeg ville fortsette med tv-journalistikk.

Men radio har definitivt sine fordeler og det fant jeg fort ut. For det første gjør det ting veldig mye enklere for meg som ikke har bil. Utstyret veier ca 3 kg i én bag, kontra videokameraet + mikrofon og stativ som veier nærmere 12 kg. Redigeringen er og en hel del enklere (i alle fall når en lærer seg Pro Tools) og ikke minst, radio kan være veldig intimt.

Dette semesteret har jeg hatt radiojournalistikk med en en flink lærer og veldig engasjerte elever. Vi er bare 9 i klassen, vi har alle en stor interesse for, og et ønske om å jobbe med radio. Jeg har lært så mye og enda har jeg ikke begynt med den siste oppgaven, en radiodokumentar på 12-15 min. Jeg er glad jeg fant ut radio er mer min greie enn tv og har sjansen til å jobbe for 2SER i flere måneder før jeg fullfører graden min.

Denne saken under om Nord-Koreanske kvinner ble spilt  på 2SER hvor jeg snart begynner å jobbe.

For gode radiodokumentarer anbefaler jeg Third Coast Festival. For rare, søte og morsomme historier er This American Life et must.

Legg igjen en kommentar

