Image

Siden sist

Siden sist har jeg som kanskje gjettet vært ganske opptatt. Ikke at det forsåvidt har vært noe nytt, men jeg har og vært sliten og ganske demotivert. Tankene svinger ofte fra å være entusiastisk over gode karakterer til å bli sliten over tanken på å skulle prøve å få seg en jobb når jeg er ferdig. Jeg vet jeg ikke skal jobbe før om 7 måneder, men jeg vet og hvor fort tiden går og hvor tidlig en burde begynne å søke.

Forrige semester gjorde jeg ikke noe relevant journalistikk utenom skolen. Det var mer enn nok å «lære seg» å bli journalist. Ikke at jeg er ferdig utlært, men nå har jeg i alle fall fått skrevet en god del mer og er mer vant til bo i et helt nytt land. Derfor følte jeg at jeg måtte ta igjen dette semesteret, og med tre ulike prosjekter utenom skolen har det blitt veldig mye jobb.

Samtidig har det og gått veldig bra, jeg har lært mye og som nevnt fått veldig gode karakterer. Men jeg har og oppdaget at med gode resultater blir forventningene høyere. Da jeg i dag fikk en mail om at Afghanistan-artikkelen jeg hadde brukt tre uker på ikke var god nok til å publiseres, merket jeg klumpen i halsen. Samme artikkel blir nå vurdert av læreren min og jeg tenkte med en gang at der glapp A-en i det faget. Så tok jeg meg i å bli ganske irritert på meg selv. For det første kan det hende læreren min faktisk liker den selv om en redaktør ikke gjør det. For det andre, spiller det noen rolle? Jeg har gjort en kjempeinnsats i det faget og om jeg får en A eller B eller hva søren så burde jeg være veldig fornøyd.

Jeg har og valgt fag for neste semester, og jeg endte opp med å gå for de jeg selv tror blir tøffest og mest jobb. Med regulering av media (medielov) og undersøkende journalistikk i tillegg til hovedprosjektet blir det nok veldig utfordrende. Planen min var jo å forhåpentligvis få en editor-stilling for Reportage, jeg skal til og med på et fire dagers kurs uka etter skolen er over. Men jeg ser nå at jeg må jobbe mindre for å ikke bli totalt bortreist når Juni kommer neste år.

Så jeg skal ta kurset, har jo allerede betalt, og ha et internship fire dager i uka (bare halv dag) de tre ukene etter det. Da har jeg hatt tilsamen 24 timer med sub-editing kurs + nesten 50 timer med praksis i det. Satser på jeg lærer masse av det og. Dermed er planen å jobbe med radio én gang i uka neste semester, og ellers konsentrere meg om skolen.

Nå har jeg bare fire dager igjen og med et viktig intervju i morgen ser det ut til at radiodokumentaren min faktisk blir noe av. Jeg tvilte ganske lenge.

Én tanke på “Siden sist

Legg igjen en kommentar

