Image

Sist jeg skrev noe her var det November. Begynnelsen på sommer her nede, slutten på semester nummer to. Det var et semester ganske annerledes fra det første. Det var fortsatt mye å gjøre, men det var mye mindre overveldende. Jeg fikk gjort mye relevant arbeid ved siden av, og enda bedre karakterer enn sist. Så sånn sett absolutt et bra semester.

Samtidig var dette semesteret hvor jeg ikke skulle hjem når det var over. Jeg er borte nesten et år denne gangen og det er lenge. Ingen norsk jul eller vinter, og jeg savner sistnevnte mer enn jeg hadde trodd! Ikke at jeg trenger mørke og kulde i 4-5 lange måneder, men et par uker hadde gjort seg. Satser på at vinteren kommer tilbake i November/Desember.

Her begynner ikke skolen før om en måned. Altfor lenge, selvsagt. Ettersom jeg driver og høster alle disse ubetalte erfaringene mine så godt jeg kan (aka jobbe gratis for å få relevant journalisterfaring), så jeg på disse ukene som en gyllen mulighet til å gjøre mer av nettopp det. Så langt gikk det litt i stå da mange valgte å ta sommerferie. Så jeg grep sjansen til å lese pensum i jussfaget mitt og begynne på hovedprosjektet. Det blir i alle fall tre ukers tid med radio som jeg skal fortsette med gjennom semesteret. Ser ut til at det kanskje blir den redaktørstillingen og. Hadde lovet meg selv å ikke gjøre det, men jeg går nå og venter på endelig svar om hvor mange timer i uka jeg må legge ned i det. Prøver å gjøre det så vanskelig som mulig for norske redaktører å si nei til meg, nemlig.

Sommerjobb-utlysningene er allerede klistret opp på journalisten.no og jeg har søkt på nesten alt jeg har sett nå. Ganske sprøtt at de tilsvarende jobbene her alle er ubetalt. Mange av mine medstudenter jobber heltid (ca 50 timer i uka her) ubetalt i fem uker. Noen av de har fått sakene sine opp på førstesida og jeg syns det er ganske umoralskt å ikke betale noe som helst for det. Dessverre har bransjen blitt sånn her nede, heldigvis tror jeg Norge er såpass lovregulert at det ikke vil skje med det første.

Uansett. Jeg aner ikke hvordan sjansene mine er for sommerjobb. Hvis det er flest studenter som søker så tror jeg at jeg stiller ganske bra ann, har jo en del relevant erfaring nå. Samtidig kan det hende mange frilansere syns dette er en grei måte å ha fast inntekt noen måneder. Jeg føler i alle fall jeg har gjort det jeg kan, brukt mye tid på søkandene og finpusset på cv-en (stadig vanskeligere å presse den ned til en side), sendt mail til ulike mennesker og plaget dem med spørsmål (fikk nettopp svar fra en hyggelig kar som bl.a skriver for A-magasinet) og forhåpentligvis klart å få frem hvor motivert jeg er. Så får vi bare vente og se.

Hvis en potsensiell arbeidsgiver nå har googlet seg frem til dette; Hei og la meg bare få si at jeg veldig gjerne vil jobbe for deg.

Legg igjen en kommentar

