Image

Debatten om åpningstider på utesteder

I Sydney ble det nettopp innført nye alkoholover. Det har vært dødelige voldsepisoder i Sydney over juleferien, hvor flere unge menn har dødd etter å ha blitt slått og deretter falt landet på hodet i asfalten.

Lovene har generelt sett ikke blitt tatt godt i mot, spesielt ikke nye straffer for alkoholrelatert vold.

De nye lovene om åpningstider gjelder kun for deler av Sydney sentrum, spesielt Kings Cross som har vært åsted for de verste hendelsene. De gjelder heller ikke for alle steder. Og spør du meg er reguleringen virkelig ikke så ille; en kommer ikke inn på enkelte utesteder etter 1:30, men er en innenfor dørene kan en bli der og drikke frem til 3. Etter 3 kan det ikke serveres alkohol, men det er opp til utestedet når de vil stenge. I tillegg kan en ikke kjøpe alkohol fra «bottleshops» (ála vinmonopolet, men med helt andre åpningstider) etter kl 22 i stederfor kl 24.

At dette opprører folk i så stor grad syns jeg sier en del om kulturen. De fleste er helt enige i at voldsepisodene ikke kan fortsette, men de ser ikke at løsningen kan være å begrense adgangen til alkohol.

Alkohol er lett tilgjengelig, det er billig og det er en stor del av australsk kultur. Jeg går sjelden ut i sentrum fordi det ikke er så veldig stas. Folk er fulle, de er mange og de kan holde på til 6-7 om morgenen på noen klubber.

Diskusjonen er litt den samme vi hadde i Norge, men i Norge er adgangen i utgangspunktet mye mer begrenset. Jeg er helt for vinmonopol og begrenset ølsalg, fordi jeg selv mener det hjelper. Nordmenn drikker og mye, men jeg syns subjektivt sett at det er verre her. Jeg er glad politikerne har tatt en veldig upoplær beslutning, og jeg håper tiden vil vise at det hjelper på alkoholrelatert vold.

SIRUS viser til forskning på sammenhengen mellom alkohol og antall sjenkesteder og åpningstider her.

Legg igjen en kommentar

