Image

Irak

Helt siden Boston-bombingen i fjor har jeg tenkt mye på ignoreringen av Irak i mediene. Samme dag som en bombe gikk av under maratonløpet i Boston ble 33 drept og over 160 såret i Irak.

La meg si to ting med en gang. Som jeg skrev på Facebook 16. April:
Bombs are horrible no matter who they affect, I just wish the media could have their eyes on more than one country at the time – over 30 people were killed in Iraq today, few newspapers even reported on this.

1. Alle bomber er fryktelige angrep, som ofte ender i sivile tap. Det som skjedde i Boston var forferdelig, men det var det som skjedde i Irak også.
2. Jeg er journalist og vet veldig godt hvorfor mediene velger å ikke en gang nevne Irak-bombingen, mens de samme bildene fra Boston flimrer over tv-skjermen i tolvte time.

Det betyr ikke at jeg syns det er greit.

Heldigvis finnes det medier som lar en dekke saker andre medier ikke dekker. Og jeg håper min nye arbeidsplass kan være åpen for at jeg ønsker å lage saker om Irak. Jeg har lenge fulgt Afghanistan og skriver om Syria i hovedprosjektet mitt (+ at jeg ukentlig leser artikler/bøker om Israel-Palestina), men jeg vil gjerne utvide horisonten litt. Det skjer forferdelige ting i Irak, pressefriheten er blant de 3 verste i verden og det dekkes ikke nok!

At det er vanskelig å få tilgang på kilder er riktig, men hvis jeg klarte å grave frem en journalist fra Khost i Afghanistan (aldri hørt om det? det hadde definitivt ikke jeg før jeg fant denne karen på twitter) i løpet av tre dager med graving, så satser jeg på at jeg skal klare å finne en iraker å snakke med og. Jeg forstår journalister jobber under tidspress, men hvis en virkelig vil få frem stemmene som ikke blir hørt, da må en jobbe for å finne dem frem.


Kilde: http://www.dokan-air.com/

Legg igjen en kommentar

