Image

Kunstutstilling og regn

Det har regnet av og på de siste dagene og jeg tenker på da jeg studerte i Bergen. For en forskjell litt sol gjør. I Bergen setter en jo så pris på når sola titter frem, her våkner en opp og forventer det.

Uansett har jeg benyttet meg av det triste været til å gjøre innevennlige aktiviteter. I går så jeg «Fire bryllup og en gravferd» med Hugh Grant. Filmen er jo 20(!) år gammel, men blir fortsatt beskrevet som en bra komedie. Jeg likte den veldig godt, britisk humor og banning.❤

I dag tok jeg turen til Yoko Ono-utstilling ved samtidskunstmuseet. Det var en rar utstilling. Jeg hadde med meg Delali som jeg har jobbet med i Oslo (hun flyttet ned hit på mandag), og vi gikk rundt og undret oss over alt oppstusset. Høydepunktet var definitivt kaffen vi drakk etterpå.

Og ellers har jeg vasket og ryddet og prøvd å forberede meg til morgendagens arbeidsdag. Forrige uke var det veldig forskjell på de to dagene jeg jobbet hos radioen; mandagen gikk det ikke bra, tirsdagen gikk det mye bedre. Det gjør ting mer spennende at det er så uforutsigbart, men det er og litt slitsomt. Satser på at dette blir to bra dager.

PS: En veldig sterk og utrolig velskrevet artikkel om hvordan det er å ankomme som flyktning til Australia, via båt. Reglene fra Juli 2013 sier at alle uten visum som ankommer Australia via båt aldri vil få oppholdstillatelse i landet. Istedet blir de sendt til Nauru eller Papua new guinea, etter å ha ventet i uker eller måneder på et midlertidig senter. Spesielt Papua new guinea er fattig og er kjent for mye vold.

Artikkelen gir definitivt en innsikt i hvor desperate flyktninger er og en håpløs asylsøkerpolitikk i praksis. Jeg har selv intervjuet en flyktning som kom hit via båt før loven tredde i kraft, han vant en prestisjetung pris for bildene han tok under reisen. Bildene kan ses her.

Legg igjen en kommentar

