Image

En klage

I går var det møte på radiostasjonen for hele gjengen. Mitt program jobber oppe i andre etasje, mens studioene er i første etasje. Dermed er det mange jeg aldri hadde sett før. Gratis pizza med en øl til var en god fredagskombo. Var hyggelig å få snakket med de jeg jobber med uten tidspresset vi har når vi jobber sammen.

Sjefen min fortalte meg at vi hadde fått en klage på saken min på tirsdag. En som hadde hørt på i Adelaide hadde ringt inn til den lokale stasjonen der (vi sender over forskjellige stasjoner i hele Australia). Jeg trodde først det var veldig negativt, men sjefen min mente det var en god ting at jeg lagde politiske saker som provoserte. Tingen er at jeg gjorde en sak om Venezula og gav mye mer tid til den ene personen jeg intervjuet. Det var bevisst, selv om jeg i etterkant ser at jeg burde gitt mer tid til den andre personen og.

Jeg syns uansett jeg fikk frem begge sider av saken, og sjefen var enig. Dessuten er det veldig viktig med «bra talent» som vi kaller det i radio – at personen vi bruker snakker forståelig og velartikulert, lytteren må forstå hva som menes umiddelbart. Begge to hadde engelsk som andrespråk, men nr. 1 var desidert bedre, også til å formulere seg. Når vedkommende og var den som faktisk befant seg i Venezuela, så syns jeg det var naturlig å vie mest tid til han.

De hadde helt forskjellig syn på konflikten og det bidro nok til at de som var enige med intervjuer nr. 2 syns han fikk altfor lite tid på lufta og saken min fremsto ubalansert.

Jeg skal absolutt være mer bevisst fremover på å strebe etter mer balanse mellom intervjuene. Er jo og glad sjefen min ikke syns det var noe å bekymre seg over, men tvert i mot sa at når noen hører på det jeg har laget og syns det er provoserende nok til å ringe inn og klage, da har en i alle fall ikke laget en kjedelig repotasje.

Dette ble litt «bak forsiden» som Aftenposten driver med på Facebook. Men jeg syns i alle fall det er greit å fortelle litt om det som skjer i kulissene. Saken kan høres her.

2 tanker på “En klage

  1. Jeg synes også det er interessant når jeg får slike innspill på sakene mine, og man må jo etterstrebe en balansert og objektiv dekning av enhver sak, men innimellom kan underbevisstheten eller praktiske hensyn skape skjevheter. Det høres jo ut som at du hadde tatt en gjennomtenkt beslutning i redigeringsprosessen. Uansett er det et godt tegn at folk gir lyd fra seg, det er jeg enig med sjefen din i! Stå på!

    • Gøy med kommentar fra en som jobber med det samme! 🙂 Fikk i dag vite ordrett hva vedkommende hadde sagt, selv om jeg ikke var helt enig så var det veldig nyttig å høre. Er jo utrolig givende å faktisk få tilbakemeldinger fra vilt fremmede – uansett om de er positive eller negative.

Legg igjen en kommentar

