Image

Hvordan en kan utvikle seg på et år

Nå som semesteret er i gang er en ting veldig klart – jeg har utviklet meg veldig faglig sett siden jeg startet for et år siden. For et år siden hadde jeg aldri intervjuet noen med hensikt om å lage noe journalistikk ut av det. Jeg hadde aldri forholdt meg til strenge deadlines, brukt en båndopptaker, eller sittet på en medielab en hel helg og redigert.

Nå som jeg jobber hos The Wire, er en av redaktørene i Reportage Online og har et fag med en haug av nye studenter, så er det ganske klart hvor mye mer erfaring jeg har opparbeidet meg. I det nevnte faget (Internasjonal og sammenliknende journalistikk) var jeg plutselig den eneste som ikke hadde mitt første semester i journalistikk. I tillegg er seminarlederen en som og har vært på The Wire, så hun visste at jeg jobbet i bransjen og ville at jeg skulle fortelle klassen litt. På tirsdag satt jeg og fortalte om hvilke internasjonale saker jeg hadde jobbet med uka før og spørsmålene haglet inn. Stor kontrast til teorifaget jeg hadde for et år siden, hvor jeg visste så lite om Australia og satt der med en haug som både jobbet som journalister – og hadde studert det.

Det har jo ikke kommet gratis. Det er slitsomt med sene forelesninger, en forventning om å jobbe gratis for å få erfaring, et konstant press om å følge med på verdensbildet. Men det er jo så verdt det og. Alle de spennende menneskene en får snakket med. Alt det en lærer, hver eneste dag.

Redaktørrollen min i Reportage er foreløpig Law & Politics. Jeg har fått mail fra søte førsteårsstudenter som lurer på hvordan de skal presentere seg til kilder og at de er litt nervøse for å lage sin første sak. Og jeg innser at de er akkurat der jeg var for et år siden. Og hvis jeg kan vokse så mye på et år, da er det bare å glede seg til å se hva som skjer videre.

Én tanke på “Hvordan en kan utvikle seg på et år

Legg igjen en kommentar

