Image

Kvinnedagen

I dag er det kvinnedagen og KRFs leder sier det er egoistisk av norske kvinner å bruke dagen til å protestere mot reservasjonsretten når det er en internasjonal dag og kvinner i andre land har det mye verre.

Jeg syns det er pinling at en partileder ikke ser at det er rom for å både vise solidaritet for andre kvinners situasjon samtidig som vi protesterer mot vår egen. Flertallet i Norge ønsker ikke en reservasjonsrett, hvis vi ikke kan markere dette på kvinnedagen, når kan vi?

Likestillingsministeren er ikke mye bedre. I samme artikkel som jeg lenket til sier hun at reservasjonsretten ikke er en vitkig sak for henne. Jeg hadde håpet en likestillingsminister kunne evne å se situasjonen til andre enn seg selv.

Det er veldig interessant å være i Australia i dag. Statsministeren her kaller seg en feminist, noe jeg er sterkt uenig i ettersom han uttaler ting som går i mot feminsters tankegang om å få bestemme over sin egen kropp og være likestilt. Han har forresten én kvinnelig minister, noe som betyr Afghanistan stiller sterkere med sine tre.

Radiostasjonen jeg jobber på viet hele dagen til å spille musikk av kvinner, snakke om feminisme og alle programlederne er i dag kvinner. En del blir lagt ut på nettet etter sendingene, jeg anbefaler å ta en titt.

Gratulerer med dagen! Solidaritet til alle de som blir hemmet til å bestemme over eget liv og kropp.


Ta en titt her for flere!

Legg igjen en kommentar

